1.6.1 מבוא לשמנים

שמנים צמחיים

שמן צמחי הוא נוזל המופק בדרך כלל מהגרעין, אגוז, פרי או עלים של הצמח. השמן הצמחי עשיר בויטמינים וחומצות שומן. שמנים אלה נקראים גם שמני בסיס או שמני נשא, משום שהם משמשים כמדללים לשמנים אתריים, הם לא מאוד ריחניים ומרוכזים, ואין להם נטייה להתפוגג מהר כמו שמנים אתריים ועל כן ניתן ליישמם ישירות על העור. שמנים צמחיים כוללים מינרלים כמו ברזל, ויטמינים וחומצות שומן.

הויטמינם אחראים על:

שמירה ואיחוי רקמות עור

צמצום קמטים בעור

שמירה על הלחות בעור ועל גוון עור אחיד

תכונות אנטי דלקתיות

הויטמינים בשמנים צמחיים:

ישנם ויטמינים שנמצאים יותר בשמנים מן החי, שמן דגים למשל מכיל כמויות גדולות של ויטמין A, הוא חשוב לתפקוד תקין של מערכות הגוף ובעיקר משפיעים לנו על הראייה, מערכת העיכול, והעור.

וויטמין E הוא בעל תכונות נוגדות חמצון, כלומר הוא אחראי על עיקוב תהליך החימצון של מולקולות תאי העור ובכך מסייע לנו לשמור על עור בריא, למנוע מחלות עור ולהאט את הזדקנות התאים.

ויטמין E נמצאה בריכוז גבוה בשמן נבטי חיטה למשל. בוטמין E משתמשים גם בשילוב עם חומרים שנוטים להתחמצן בקלות כמו חומצה אסקורבית(ויטמין סי) על מנת להאריך את חיי המדף שלהם, או שמנים בעלי חיי מדף קצרים כמו למשל שמן המפ, שמן חמניות, שמן בוראג'(זיפן),שמן רוז היפ, ושמן נר הלילה אשר עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, 6 ו 9 מצד אחד אך נוטים להתחמצן מהר יותר משמנים אחרים ובעלי חיי מדף של חצי שנה.

על מנת להאריך את חיי המדף שלהם חשוב להוסיף לפורמולה שמכילה שמנים קצרי חיי מדף תוספת של בין 0.5% ל 1% ויטמין E על בסיס שמן, תוספת אשר מאריכה להם את חיי המדף לשנה-שנתיים תלוי בשמן ובאיכות שלו ומונע ממנו להתעפש מהר.

רוב השמנים הצמחיים משמשים גם לבישול(לבדוק אם הם מתאימים עם היצרן), כתוספת למוצרים קוסמטים לעור ולשיער, בארומטרפיה, וברפואה.

שמן חמניות עשיר במיוחד ביטמין B ו E ויטמין B על צורותיו עוזר לעור להחלים מהר ממצבים של אקזמה, אקנה ופגעי מזג אויר ובחסרונו תהליכי שיקום העור יהיו איטיים יותר.

שמנים מתאפיינים גם לפי רמת הצמיגות שלהם, מהירות הספיגה שלהם בעור, תחושת השמנויות, רגישות שלהם לקרינת השמש, אחוז וסוג חומצות השומן, והויטמינים שהם מכילים.

המינרלים בשמן תורמים ל:

אלסטיות של העור

שמירה של הלחות בעור

בקרה של יצירת שומן העור

הגנה על העור מפגעי סביבה כמו שמש, מים ואחרים.

חומצות שומן:

בשמנים צמחיים יש חומצות שומן חיוניות רבות(לפי איכות השמן) ולכל חומצת שומן יש את המאפיינים שלה

למשל חומצה אולית(OLEIC ACIDS) שנמצאת בשמן זית, אחראית על עור רך ואלסטי, בעלת תכונות נוגדות חמצון, אנטי דלקתית ותורמת לשיער בריא. בהמשך נרחיב על חומצות השומן ונסוג אותן לפי המאפיינים שלהן.

השמנים הצמחיים מסווגים לפי איכותם:

שמן בכבישה קרה – השמן האיכותי והטבעי ביותר. חומר הגלם(הצמח) נכבש במכבש ובטמפרטורה נמוכה ללא חימום, ומכיל את כל הערכים התזונתים.

שמן בכבישה חמה – השמן נוצר ע"י חימום חומר הגלם והוא נחשב לפחות איכותי שכן הערכים התזונתיים בו אינם נשמרים במלואם.

שמן מזוכך – זה השמן הכי פחות בריא והכי פחות איכותי, שכן הוא חסר את כל הערכים התזונתיים אשר נהרסים בתהליך הייצור. לתהליך הזיכוך מוסיפים חומרים כימיים לדוגמא הקסאן שהוא ממס מינרלי כלומר תוצר של זיקוק נפט אשר עוזר להפריד את השמן מהצמח, האקסן משמש גם כחומר ניקוי.

בנוסף נהוג לסווג את השמנים לפי רמת הסינון שלהם –

לא מסונן(Unrefined) – לאחר שלב הכבישה השמן עובר סינון גס של אבק ושאריות מהצמח, רמה זו היא הטובה ביותר שכן היא אינה פוגעת בערכים התזונתיים של השמן.

מסונן(Refine) – תהליך שבו מוציאים את הצבע והריח מן השמן וע"י זאת מקבלים שמן עם זמן מדף ארוך אך תוך כדי פגיעה בערכים התזונתיים. ככל שניתן עדיף להמנע משמן בתצורה הזאת.

בשמן זית לרוב ניתן גם להבחין בסיווג הבא –

כתית מעולה (extra virgin) – השמן נכבש בפעם אחת ורמת החומציות אינה עולה על אחוז.

כתית (virgin) – השמן נכבש יותר מפעם אחת ורמת החומציות היא בין אחוז לשני אחוז.

במהלך הקורס נעדיף לעבוד עם שמנים בכבישה קרה.

לכל שמן צמחי יש מאפיינים טיפוליים שיחודיים עבורו ועליהם נרחיב בהמשך.

שמנים אתרים Essential Oils

שמנים אתריים מופקים מן העלים, הפרחים או קליפת הפרי של הצמח בתהליך של זיקוק בקיטור או מיצוי בחומר מסס, ומכילים את ריחו, ומולקולות שונות מן הצמח. אלו שמנים מאוד מרוכזים ורחניים, בעלי סגולות רפואיות רבות.

אלו שמנים מאוד מאוד מרוכזים ומכילים מגוון גדול של טרפנים כמו למשל הטרפן - "לימונן" שנמצא בקליפה של פירות הדר(תפוז,לימון..) ולא רק נותן את הארומה הוא גם מחטא, אנטי פטרייתי, אנטי בקטרלאלי. לפני השימוש בשמנים אתריים צריך למהול אותם עם שמני נשא כמו שמן שקדים למשל. הסיבה לכך היא כי הם מרוכזים מדי. מדללים בשמן נשא(בסיס,צמחי), לפי התכונות אותן נרצה להשיג ואותן נלמד בהמשך, המינונים הרצויים של שמנים אתרים: באופן כללי לא נעבור את ה 2% סך השמנים האתריים בפורמולה. פורמולה לעור הפנים ולעור רגיש בין 0.5% ל 1%.

התכוות של שמנים אתריים:

הם נספגים בקלות דרך בעור

הם בעלי יכולת מעולה לחטא את העור מבקטריות

הם עוזרים לזרז את חידוש התאים וסילוק עור מת ובשל כך תורמים לשיקום העור

עוזרים להקל ולטפל בדלקות – מתאים למשל במקרים של אקזמה ופסוריאזיס

עוזרים לווסת את הסבום(הפרשות השומן של העור)

בעלי יכולת לטפל בפטריות העור

בעלי יכולות אנטי איג'ינג

שמנים מנרלים:

שמנים שמופקים כתוצר לוואי של תעשיית הנפט ומהם נרצה להמנע. לדוגמא - שמן תינוקות שכן הוא אוטם לגמרי את העור כדי לשמר את הלחות אך העור לא אמור להיות אטום. אני באופן אישי משתדל להמנע ממוצרים אלו, כי יש שמנים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה(שמן שקדים כבישה קרה).

שעוות:

שעוות משמשות כחומר מסמיך וממצק בפורמולות, למשל שעוות דבורים משמשת ביצירת שפתון. מצד שני שעוות דבורים עבה מדי לשימוש עבור עור הפנים לחלק מהאנשים, ואם כבר מוסיפים שעווה לפורמולה לעור הפנים עדיף להשתמש בשמן חוחובה שהוא בעצם שעווה דקה או לחילופין בשעוות שקדים. חמאת קקאו היא גם עבה אך ניתן להשתמש בה בכמויות קטנות לעור יבש, והיא מצויינת עבור יצירת שפתון כי היא מתאימה מאוד לשמירה על עור שפתיים בריא. בנוסף קיימות גם חמאת שיאה, חמאת מנגו, חמאת סויה שמתאימה במיוחד ליצירת נרות.


שאלות סיכום:

סיום והבא  
דיון

0 תגובות